Antingen stödjer din webbläsare inte javascript, eller är javascript inaktiverat. Denna webbplats fungerar bäst om du aktiverar javascript.

Annika Eklund

Annika Eklund

Universitetslektor

annika.eklund@hv.se J532

Organisationstillhörighet

Anställd på Avdelningen för psykologi, pedagogik och sociologi.

Forskningsområde

Forskar inom arbetsintegrerat lärande.

Annika Eklund arbetar som universitetslektor vid Institutionen för individ och samhälle. Är programansvarig för Kandidatprogram i Human Resources.

Ingår i två huvudsakliga forskningsprojekt; dels nyutexaminerade sjuksköterskors lärande, med särskilt fokus på introduktionsprogrammet Kliniskt basår inom Västra Götalandsregionen, dels samverkan mellan organisationer vid skadehändelser i underjordsmiljö (gruvor och tunnlar), där jag ingår i en forskargrupp vid Kunskapscentrum katastrofmedicin (KcKM) vid Umeå universitet. 

Mina forskningsintressen rör sig inom förutsättningar för lärande hos yrkesverksamma och organisationer, övning/träning inför större händelser och relationen mellan lärande och arbetsmiljö. Jag undervisar främst om arbetsintegrerat lärande, interorganisatorisk och interprofessionell samverkan i vård- och kriskontext, samt organisatorisk hälsa. 

Publikationer (urval, senaste)

Eklund, A., Sterner, A., Skyvell Nilsson M. & Larsman, P. (2024) The impact of transition programs on well-being, experiences of work environment and turnover intention among early career hospital nurses. WORK: A Journal of Prevention Assessment and Rehabilitation. Online, ahead of print DOI: 10.3233/WOR-230537

Eklund, A. & Skyvell Nilsson, M. (2024) Program coordinators’ perspectives on implementing a transition program for newly graduated nurses: a qualitative interview study. Journal of Health Organization and Management, 38(9): 143-156.

Karlsson, S., Gyllencreutz, L., Hylander, J. & Eklund, A. (2023). Tactical leaders’ and collaborative organizations’ non-technical skills during major road tunnel incidents – An iterative focus group study. International Emergency Nursing, 101357.

Eklund, A. (2023) Introduktionsprogram i sjukhusvården för nyutexaminerade sjuksköterskor: en internationell utblick samt forskning om och utvärdering av Kliniskt basår i Västra Götalandsregionen. Västra Götalandsregionen, RS 2023–04178, OSN 2023–02259.

Sterner, A., Skyvell-Nilsson, M. & Eklund, A. (2023). The value of simulation-based education in developing preparedness for acute care situations: An interview study of new graduate nurses’ perspectives. Nurse Education in Practice, 67: 103549.

Eklund, A. & Gadolin, C. (red) (2023). Samverkan i vården - från system till praktik. Liber AB.

Sterner, A., Skyvell-Nilsson, M. & Eklund, A. (2023). The value of simulation-based education in developing preparedness for acute care situations: An interview study of new graduate nurses’ perspectives. Nurse Education in Practice, 67: 103549.

Eklund, A. Karlsson, S. & Gyllencreutz L. (2023). Building "common knowledge" when responding to major road tunnel incidents: An inter-organisational focus group study. International Journal of Emergency Services, 12(2): 145-160.

Detlín, M., Nyman, V., Eklund, A. & Skyvell Nilsson, M. (2022). The experience of new nurses’ early working life: learning in a hospital care context – an interview study. Nurse Education in Practice, 65:103506. 

Sterner, A., Skyvell Nilsson, M., Jacobsson, M. & Eklund, A. (2022). Perceived Ability to Provide Care in Acute Situations –The Influence of Simulation-based Education on New Graduate Nurses. Journal of Emergency Nursing, 14;S0099-1767(22)00125-8.

Eklund, A., Saveman, B-I. & Gyllencreutz, L. (2021). Situational awareness during a full-scale exercise in an underground mine: A qualitative single-case study of the ambulance incident commander, International Emergency Nursing, 54, 100950.