Tips för kursvärderingar expand_more
Tips i halvtid – göra en mittutvärdering (skapa en god dialog)
För att skapa goda förutsättningar för att få hög svarsfrekvens vid kursvärdering i slutet så rekommenderas att göra en mittutvärdering efter ca halva kursen. Genom att vara lyhörd för studenternas förbättringstips skapas en god dialog och arbets-/studiemiljö. Det betyder inte att läraren alltid ska göra som studenterna vill, utan att ha en konstruktiv dialog.
Mittutvärderingar kan ske på många olika sätt, nedan följer olika förslag:
- Avsätt 30 minuter för mittutvärdering. Utse en student som antecknar ”på tavlan” och en som antecknar på papper eller på dator/platta/mobil. Dela in tavlan i tre fält. Skriv ”Positivt/styrkor” i första fältet, ”Bör förändras/utvecklas” i andra fältet och ”Förbättringsförslag” i tredje fältet. Förklara att du vill att de har en dialog och skriver ner det som de är överens om. Studenten vid tavlan leder diskussionen och antecknar på tavlan. För varje ”Bör förändras/utvecklas” skall ett konkret förbättringsförslag tas fram. Låt studenterna diskutera i 15 minuter ensamma. Efter 15 minuter kommer läraren tillbaka. Gå igenom kursens styrkor så du förstår vad studenterna menar. Gör detsamma med förändring- och förbättringsförslag. Fråga så du förstår. Värdera inte och gå inte i försvar. Lyssna och ge konstruktiv återkoppling. När diskussionen är klar ber du att få dokumentationen av den studenten som utsågs att anteckna. Utvärdering, dialog, återkoppling och dokumentation klar på 30 minuter.
- Gör exakt samma upplägg som ovan (1), men be studenterna återkoppla via digital enkät. Återkoppla digitalt i lärplattformen eller vid nästa kurstillfälle.
- Gör exakt samma upplägg som (1), men be en kollega ta diskussionen med gruppen. Avsätt tid för att diskutera igenom förbättringsförslag med kollegan.
Tips vid genomförande av kursvärdering i syfte att skapa underlag för utveckling och förbättring:
- Ha utvärdering vid näst sista tillfället. Erfarenhet från andra lärosäten visar att ev fritextsvar är mer konstruktiva och tydliga.
- Lägg till egna frågor kopplade till kurstillfället och kursupplägget.
- Fundera över hur du kommer ta hand om svaren. Fråga inte onödiga saker som inte kan förändras eller som inte är relevanta.
- Tänk på att inte ha för många frågor
- Fråga inte på sådant som du inte kan/vill förändra. Det skapar onödig frustration.
- Återkoppla resultatet till studentgruppen (muntligt) vid sista tillfället.
Tips för att öka studenternas svarsfrekvens:
- Utvärderingens resultat måste spela roll, viktigt att studenterna ser att deras synpunkter tas tillvara.
- Skriv en kursrapport och bemöt studenternas värdering på ett konstruktivt och utvecklande sätt. Ge konkreta förslag på förändringar eller motivera tydligt varför vissa förändringar inte kommer göras.
- Publicera kursrapporten på programsidorna i lärplattformen.
- För att studenterna ska känna sig motiverade att svara behöver kursvärderingen vara anonym, upplevas som meningsfull, och vara frivillig.