Nätikett student
Nu när vi går över till att använda e-mötesverktyg stöter man på flera nya utmaningar om hur man skall agera och uppföra sig online. Nedan hittar du några konkreta tips på saker att tänka på.
- Det är bra om läraren inleder mötet med att hälsa på alla studenter vid namn för en mer personlig kontakt.
- Använd headset för bättre ljudkvalitet.
- Se till att mikrofonen är avstängd när du själv inte ska prata.
- Den som är host/värd har möjlighet att tillfälligt stänga av deltagarnas mikrofoner.
- Sitt inte i motljus och se till att rummet du sitter i inte är stökigt.
- Försök i möjlig mån att sitta ostörd för att undvika onödiga störmoment.
- Använd gärna gester och mimik för att svara, var uttrycksfull!
- Använd också chatten och reaktionssymbolerna, för att skriftligt svara på frågor eller som deltagare be om ordet istället för verbalt.
- Ge varandra tid för att svara. Det kan bli en viss fördröjning så ha tålamod!
- Mötesvyn är individuell och din vy är inte den samma som övriga deltagare, dvs. deltagarbilderna är i olika ordning.
Lycka till med ditt e-möte! Tipsen ovan gäller såväl deltagare som värdar.