Webbguide
Webbguiden är en långsiktig plan för hur Högskolan Väst som lärosäte ska använda webbplatsen som stöd för att uppnå sina mål. Webbguiden tar sin utgångspunkt från högskolans övergripande vision, mål och strategier.
Introduktion expand_more
Detta är en webbguide för Högskolan Väst, med fokus på högskolans externa webbplats www.hv.se.
Webbguiden är en långsiktig plan för hur Högskolan Väst som lärosäte ska använda webbplatsen som stöd för att uppnå sina mål. Webbguiden tar sin utgångspunkt från högskolans övergripande vision, mål och strategier.
Webbguiden är samtidigt en strategi för hur webbplatsen ska möta besökarens behov.
Målen ska följas upp, mätas och utvärderas för att kunna se om de uppfylls och om webbplatsen ger avsedd nytta och effekt.
Webbguiden fungerar som en vägledning och beslutsunderlag för Styrgrupp för webb, där representanter från ledningsfunktioner finns med. Guiden är både en hjälp för Arbetsgrupp för webb och Styrgrupp för webb, att hjälpa oss att utforma och utveckla högskolans webb på bästa sätt.
Kommunikationschefen ansvarar för webbguiden.
Ledord i webbguiden expand_more
Nedanstående ledord beskriver grundtankarna för Högskolan Västs webbplats och hur arbetet med att utforma och utveckla denna ska bedrivas.
”Attrahera – inspirera – engagera”
Vi ska attrahera våra besökare, så att de blir inspirerade av vårt innehåll, och engagerar sig på något sätt. Till exempel genom att anmäla sig till en utbildning, ta kontakt med en forskare, anmäla sig till en konferens, eller prenumerera på ett nyhetsbrev.
”Rätt innehåll för rätt besökare, i rätt tid”
Högskolans webbplats är målgruppsanpassad där besökarna enkelt hittar fram till det innehåll som de behöver. Innehåll och funktion ska vara användarvänligt, enkelt att ta till sig och besökaren ska känna att högskolan levererar trovärdigt material. Vi har god kunskap och kännedom om våra besökare, och kan tipsa och leda dem vidare till relaterad information.
Vi har ett årshjul där vi vet saker som händer och som behöver kommuniceras inom vår verksamhet under året. Det gör att vi kan lotsa våra besökare rätt, och i rätt tid. Till exempel:
För potentiella studenter: vi synliggör vårt utbud på olika sätt på webben, och uppmuntrar till dialog och interaktion med Högskolan Väst under ansökningsperioder.
För nya studenter, såväl svenska som internationella, som behöver få praktisk och anpassad information vid terminsstarten.
För medarbetare: Möjligheter att anpassa sin egen startsida, och få personaliserad information på högskolan interna webb.
”Lätt att hitta och ta kontakt”
Högskolans webbplats erbjuder tydliga kontaktvägar in till verksamheten anpassade utifrån var på webbplatsen besökaren befinner sig. Besökare som vill ta det första steget till utbyte med högskolan ska lätt kunna ta rätt kontakt, oavsett om det handlar om studier, forskningssamarbete eller en framtida anställning. Det ska alltid finnas en möjlighet att få hjälp att bli guidad rätt.
”Vi utvecklar framtidens webb”
På högskolans webbplats har vi modet att prova nya vägar för att möta besökarnas behov. Vi genomför kontinuerligt omvärldsbevakning för att se trender och möjligheter för att möta våra besökares behov i ett ständigt föränderligt samhälle. Vi arbetar agilt och provar oss fram genom att testa av webbfunktioner mot våra olika målgrupper. En modern och ändamålsenlig webbplats med ett sikte på att ligga i framkant.
”En väl fungerande webborganisation”
Högskolans webbplats är också konstruerad för att stödja och inspirera publicerarna på insidan. En intuitiv och användarvänlig publiceringsmiljö med fungerande arbetsflöden, checklistor, stöd online och andra ändamålsenliga verktyg hjälper redaktören att arbeta effektivt.
Beskrivning av hur webbplatsen är uppbyggd expand_more
Högskolan Västs toppdomän är www.hv.se. Domännamnet är registrerat hos Stiftelsen för internetinfrastruktur sedan 2005. Under toppdomänen finns ett antal underdomäner.
- www.hv.se: Informationsnavet för all information kring Högskolan Väst.
För alla våra målgrupper. Extern webbplats. - Studentwebben: Information, stöd och hjälp till våra studenter. Extern webbplats.
- Bibliotekswebben: Information, stöd och hjälp till våra studenter och forskare. Extern webbplats med ”eget hus”, www.bibliotek.hv.se
- Medarbetarportalen: Information, stöd och hjälp till våra medarbetare. Intern webbplats. Bakom inloggning.
Till webben finns också ett antal integrationer från andra system, till exempel utbildningsdatabas och Självservicetjänster. Se vidare om detta under avsnitt ”Design, teknik och funktionalitet”.
Övriga externa domäner/webbplatser (t.ex. Västpunkt, Rektors blogg, Virtual Campus m.fl.): Information och inspiration till anpassade målgrupper.
Målgrupper och prioriteringsmodell expand_more
Högskolans webb består av tusentals sidor, som riktar sig till många olika målgrupper. Det behövs därför en tydlig prioritering, så att webben kan utformas på bästa sätt, och inte bli en kanal för ”information overload” för våra besökare. Målgruppsprioriteringen är också en vägledning och planeringsverktyg för hur webbarbetet ska prioriteras, utföras och i vilken ordning det ska göras. Här följer målgrupperna, i prioritetsordning.
1. Studenter
- Blivande kurs- och programstudenter på grund/avancerad nivå
- Blivande studenter, fortbildning/karriärväxling
- Befintliga studenter
- Internationella studenter
2. Forskare
- Befintliga forskare på HV
- Forskare på andra lärosäten
- Blivande forskare
3. Företag och organisationer
- Företag och kommuner för kompetensutveckling och samverkan
- Mindre företag som söker samverkan
- Finansiärer
- Politiker
- Andra lärosäten, utländska lärosäten
4. Övriga målgrupper
- Press och media
- Blivande medarbetare
- Alumner
- Påverksansgrupper
- Lärare/medarbetare
- Allmänhet
I prioriteringsarbetet ingår också att ta hänsyn till ytterligare faktorer som vägleder vad vi ska prioritera och i vilken ordning webbarbetet ska utföras.
Prioriteringsmodell
Prioriteringen ska samordnas med kommunikationsavdelningens verksamhetsplanering, såväl som högskolans och förvaltningens övergripande planer och mål. Prioriteringsmodellen är ett viktigt underlag för Styrgrupp för webb.
- Upprätthålla en grundkvalitet på webben. ”Hygienfaktor”. Sök utbildning, vanlig sökfunktion, trasiga länkar, Webbtillgänglighet
- Lagkrav. Webbtillgänglighet, GDPR mm.
- Avtal och uppgraderingar av system
- Målgruppsprioritering (se ovan avsnitt)
- Nyttan för många användare. Vilken effekt ger webbarbetet?
- Webbdesign UX/UI. Funktion och design. Användarupplevelsen
- Integritet och säkerhet
- Interna förbättringar. Effektivisera för publicerare och webborganisation
- Budget (Vad är fasta kostnader, vad är utvecklingskostnader)
Webbplatsens struktur och innehåll expand_more
Utformning av struktur och innehåll
KIR ansvarar för webbplatsen och driver utvecklingen av struktur, navigering, sökfunktion mm. Utvecklingen görs löpande genom utvärderingen av webbplatsen, målgruppsanalys, webbanalys, omvärldsbevakning mm.
Frågor och behov från högskolans organisation kring utveckling av struktur, nya webbsidor, menyer på hv.se, om information till exempel ska ligga på extern eller intern webb ska göras i samråd med kommunikationsavdelnings webbredaktörer. De hjälper till att stötta och bygga upp strukturen för eventuellt nytt innehåll. Sen tar ansvarig publicerare över förvaltningen av webbsidorna.
I det dagliga arbetet har alla publicerare ute i organisationen hjälp av de skrivregler som finns för webben, och de utbildningsinsatser som görs löpande för publicerare.
Domän och underdomäner/subdomäner
Högskolan Västs officiella webbplats är hv.se och huvuddomänen hv.se ska som utgångspunkt gälla för all extern kommunikation som sker via webben. Alla webbsidor ska placeras enligt www.hv.se/undermapp.
Så kallade subdomäner av typen subdoman.hv.se ska normalt inte användas för extern kommunikation. Det finns flera skäl till detta:
- Ökad risk för att högskolans varumärke blir otydlig i kommunikationen, om vi börjar bygga upp flertal olika subdomäner. Det är också en ökad risk för att sprida dubbelinformation om utbildning, forskning, samverkan osv.
Subdomäner i vårt ordinarie CMS med så kallat ”eget hus” kräver ofta utökade resurser i avtal med CMS-leverantör och för högskolans IT-avdelning. - Exponering och möjligheter med sökmotoroptimering är ofta bättre om informationen finns på huvuddomänen. Subdomäner försvagar rankning i sökmotorer.
- Det är lättare att följa webbstatistik och webbtillgänglighetskontroller om vi placerar webbsidor på hv.se. Detta är framförallt en stor fördel, vad gäller domäner utanför hv.se (se nedan)
- I undantagsfall kan en subdomän vara motiverad, enligt liknande principer som gäller för domäner som ligger helt utanför hv.se. Se nedan avsnitt vad som gäller.
Domäner utanför hv.se-domänen
I särskilda fall kan webbsidor tillåtas utanför högskolans domän, www.hv.se. Argument för detta kan vara:
- Särskilda systemtekniska krav, där vårt vanliga CMS inte kan leverera på grund av teknik eller för höga utvecklingskostnader.
- Verksamheten har behov av egen logotyp, färgschema eller sökfunktion.
- Vid ett formellt samarbete där högskolan inte är ensam avsändare, och där flera parter tillsammans ska publicera och förvalta information
- Till exempel konferenser där värdskapet roterar
- Ett exempel på webbplats där flera parter samverkar, och med eget domännamn: Kommunakademin Väst
Subdomän eller domän utanför hv.se ska godkännas av kommunikationschef i samråd med IT-chef.
Språk på webbplatsen
Det finns några grundläggande krav och riktlinjer som webben behöver förhålla sig till:
- Myndigheter har en skyldighet att skriva enkelt, vårdat och begripligt enligt Språklagen. Länk till Språklagen (extern webbplats)
- Högskolans riktlinjer för språkhantering
Innehåll på hv.se ska finnas på svenska och engelska där det finns en tydlig målgrupp och syfte. Innehållet ska vara målgruppsanpassat och det är inte ett självändamål att ha en fullt ut speglad webbplats.
Dessa aspekter avgör vilket språk innehållet ska finnas på:
- Målgrupp
- Informationsbehov
- Språklag
Utbildningsutbudet ska presenteras på svenska, samt på engelska om utbildningen erbjuds internationella studenter. All forskning och forskares medarbetarsidor måste alltid presenteras på svenska och engelska. Det finns inget krav på omfattningen för respektive språk. Texten kan anpassas efter språk/målgrupp och kommunikationsbehov.
Information om Högskolan Västs olika verksamheter inom utbildning, forskning och samverkan får diskuteras inom respektive område, och vilken typ av språkbehov som finns.
Legala krav, riktlinjer och tillgänglighetsanpassning expand_more
Allt innehåll på hv.se ska följa lagliga krav och tillgänglighetsanpassning samt egna riktlinjer för webbplatsen.
För att högskolan ska uppnå målet att kvalitetssäkra innehåll där vi som myndighet följer gällande lagar/förordningar/rekommendationer måste de som hanterar innehåll efterleva de legala krav som är tillämpliga vid publicering på internet. Det gäller exempelvis:
- Upphovsrätt
- Dataskyddslagstiftning
- Offentlighets- och sekretesslag
För statliga myndigheter finns dessutom ytterligare ett antal lagar att förhålla sig till, bland annat arkivlagen, språklagen och Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Universitetet ska följa E-delegationens riktlinjer för webbutveckling.
Ansvar för att gällande lagar följs vid hantering av innehåll på hv.se webbplats ligger hos respektive institution eller verksamhetsansvarig (prefekt, avdelningschef eller motsvarande). Arbetsuppgiften (men ej ansvaret) kan delegeras till verksamhetens publicerare.
Kraven på myndigheten, Högskolan Väst, att vara restriktiv i sin behandling av personuppgifter är omfattande och kräver att den som ansvarar för innehåll på webbplatsens olika delar är väl förtrogen med lagstiftningen och observant på att inget innehåll strider mot denna lagstiftning. Det utpekade ansvarsförhållandet mellan innehållsansvarig, webbredaktör, verksamhetsansvarig, kommunikations- och IT-direktör syftar till att säkerställa att de legala kraven efterlevs.
Säkerhet
EU:s dataskyddsförordning, allmänt kallad GDPR, reglerar hanteringen av personuppgifter. Lagstiftningen rör även webb. Följande är att betrakta som personuppgifter och ska åtföljas av information och personen ska samtycka till behandlingen:
En personuppgift är all slags information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person som är i livet. Det innebär att inte enbart sådant som namn och personnummer är personuppgifter, utan även användarnamn, e-postadresser, bilder, ljud- och filmupptagningar, biometriska och genetiska data, fysiologiska uppgifter m.m. Även kombinationer av uppgifter kan utgöra personuppgifter om det genom kombinationen är möjligt att koppla dem till en fysisk person.
Känsliga personuppgifter bör aldrig presenteras på webbplatsen. Till dessa räknas:
Uppgifter som avslöjar ras eller etniskt ursprung, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening och behandling av genetiska uppgifter, biometriska uppgifter för att entydigt identifiera en fysisk person, uppgifter om hälsa eller uppgifter om en fysisk persons sexualliv eller sexuella läggning.
Högskolan Västs webbplats ska spegla högskolans mångfald när det kommer till jämställdhet, genus, etnisk och religiös mångfald, tillgänglighet och delaktighet för personer med funktionsnedsättning, sexuellt likaberättigande samt likvärdig behandling oavsett ålder eller könsöverskridande identitet/uttryck.
Webbarkivering
Som myndighet har högskolan ett ansvar att arkivera webbsidor. Det pågår ett arbete kring principer för webbarkivering och e-plikt. När detta är utrett, kommer mer information här.
Design, teknik och funktionalitet expand_more
Riktlinjer kring design
Högskolans webb ska följa den grafiska profil och visuella identitet som finns framtaget för material som ska produceras där högskolan står som avsändare. Högskolans behöver samtidigt förhålla sig till de webbtillgänglighetskrav som finns, till exempel för kontraster och färger. Se tidigare avsnitt i Webbguiden: Legala krav, riktlinjer och tillgänglighetsanpassning.
Webben hv.se ska fungera i olika enheter, som dator, mobil och läsplatta.
Systemöversikt och verktyg
Till högskolans webb finns ett antal olika system kopplade. Från flera av dem hämtas data och visas direkt på webben. Det kräver extra kvalitetskontroll så att rätt information visas till besökaren.
Exempel:
- Utbildningsdatabas kopplad till webben
- Publikationer i DIVA för forskare är kopplade till webben
- Uppgifter om medarbetare (namn, rumsnummer, telefon mm) är kopplade till webben
Andra kopplingar till webb kan vara tredjepartsverktyg. Här ska aspekter kring informationssäkerhet, GDPR mm. övervägas.
Olika former av digitala självservicetjänster utvecklas alltmer, vilket på olika sätt kan kopplas till webben.
Systemförvaltning för webben
Som förvaltningsmodell arbetar vi efter så kallade ASAPP-modellen. Modellen har ett tydligt fokus på kontinuerlig leverans med ett agilt arbetssätt. Med korsfunktionella systemförvaltningsteam som samarbetar tätt uppnås snabba och prioriterade leveranser. Systemansvarig har ett större ansvar på grund av sin stora verksamhetskännedom.
Tekniskt plattform för www.hv.se är för närvarande CMS-verktyget Optimizely.
Effektmål, uppföljning och nyckeltal expand_more
Webbplatsens effektmål
Webbplatsen ska stödja högskolans verksamhetsmål och strategier, så som de uttrycks i Övergripande Verksamhetsplanering (ÖVP) och Avdelningarnas verksamhetsplanering (AVP). Kontakta webmaster@hv.se för bilaga med nyckeltal och konkreta mätmetoder för uppföljning av effektmålen.
”Mål: En attraktiv och ändamålsenlig webb (hv.se, Medarbetarportal, Bibliotekswebb och Studentwebb) som speglar högskolans mål och ambitioner, med användaren i fokus.”
Samtidigt ska webbplatsen möta våra besökares olika behov:
För att tydliggöra kopplingen mellan Högskolan Västs vision med övergripande verksamhetsmål och besökarnas behov finns fyra effektmål definierade. Här finns ett övergripande effektmål, “Lätt att hitta rätt”, som gäller för alla effektmålen.
Webbplatsen ska även stödja de strategiska ställningstaganden högskolans ledning gör för att lyfta fram forskning och utbildning under olika verksamhetsperioder.
Effektmålen skapar både användarnytta för besökaren och verksamhetsnytta för Högskolan Väst. Mätning och uppföljning är ett kontinuerligt arbete som sker i nära samarbete mellan kommunikationsavdelningen och publicerare ute i organisationen. Högskolans ledning bör i lämplig form ta del av uppföljning kring hur webben bidrar till att nå högskolans verksamhetsmål.
Övergripande effektmål
”Besöken på högskolans webbplats ska vara effektiva och tillförlitliga. Besökare hittar lätt och löser sitt behov”
Kommentar: För att besökarna ska vara nöjda med sitt webbplatsbesök gäller det att de hittar det de behöver på webbplatsen och att deras ärende går att uträtta. För att vinna besökarens förtroende och visa att Högskolan Väst är en trovärdig avsändare behöver informationen vara korrekt, konsekvent och enhetlig och besökaren ska känna sig trygg med att ha hittat rätt och fått all relevant information.
Ansvar: Kommunikationsavdelningen har huvudansvar, men alla utsedda publicerare ute i organisationen har ett redaktionellt ansvar.
Det övergripande effektmålet följs upp genom kvantitativa och kvalitativa metoder:
- En grundläggande kvalitetskontroll av webben, utifrån våra ledord Användbarhet, Sökbarhet och Webbtillgänglighet. Webbredaktörer på KIR får regelbundna månadsrapporter kring trasiga länkar, stavfel, Webbtillgänglighet. Dessa kommuniceras ut till övriga publicerare i webborganisationen.
- Alla publicerare utbildas i webbpubliceringsverktyget och har ansvar att kontrollera att webbsidorna är uppdaterade, har korrekt och relevant innehåll för avsedd målgrupp.
- Det finns en utsedd redaktör för sökfunktionen på hv.se. Genom statistik och webbanalys förbättra sökupplevelsen kontinuerligt.
- Ett kontinuerligt arbete med sökmotoroptimering, SEO. En betydande del av all trafik som landar på hv.se är googlande besökare.
- Enkäter till besökare/användare av webbplatsen om vad man tycker om sökfunktionen.
- Fokusgrupper och användartester hur våra besökare upplever sökfunktionen.
Effektmål för Utbildning
Effektmålet utgår från högskolans mål, visioner, strategier, ÖVP och AVP:
Vidareutveckla utbildningsutbudet kontinuerligt för att möta samhällets- och arbetslivets behov och studenternas efterfrågan regionalt, nationellt och internationellt (strategi 2022 - 2024)
Göra utbildning och forskning mer tillgängligt och inkluderande för fler genom flexibilitet, kommunikation och digitalisering för såväl studenter som medarbetare (från Strategier 2022–2024)
Övergripande mål: Stärka vårt varumärke, stolthet och viljan att välja Högskolan Väst i Västragötalandsregionen (från KIR VP 2022 – 2024)
Utifrån dessa strategier och mål finns ett effektmål för Utbildning:
Effektmål: Lyfta fram Högskolan Västs utbildningsutbud på ett tillgängligt och inkluderande sätt och guida blivande studenter att göra ett välgrundat studieval.
Kommentar: Alla besökare, oavsett bakgrund och förkunskaper, som är intresserade av att läsa en utbildning, ska lätt kunna hitta och läsa information om högskolans utbildningar.
Webben ska vara en guide, och hjälpa våra besökare att hitta en utbildning som passar just dem. Texterna ska vara enkla att förstå så att alla kan ta till sig informationen. Allt enligt de inledande ledorden som finns i denna Webbguide: ”Attrahera – Inspirera – Engagera”.
Ett av webbplatsens viktigaste syften är att rekrytera studenter till högskolans utbildningar. Alla utbildningar ska presenteras på svenska samt på engelska i de fall utbildningen erbjuds till internationella studenter. Kurser och program som erbjuds en extern målgrupp ska presenteras under hv.se/utbildning.
Högskolan Västs webbplats följer etiska riktlinjer för studentrekrytering fastställda av SUHF - Sveriges universitets- och högskoleförbund. Det innebär att på sakliga grunder ge tydlig, relevant och korrekt information till blivande studenter.
Effektmålet för Utbildning följs upp genom kvantitativa och kvalitativa metoder.
- Undersökningar om blivande studenters användarupplevelse att söka och anmäla sig till en utbildning på webbplatsen
- Högskolans sidor om program och kurser är prioriterade webbsidor. Därför ska extra fokus på sökmotoroptimering (SEO) ligga på dessa sidor
- Alla program och kurser ska kunna hittas och listas på webben för aktuellt utbud
Effektmål för Forskning
Effektmålet utgår från högskolans mål, visioner, strategier, ÖVP och AVP.
Vidareutveckla förutsättningarna för lärares/forskares samarbete och samverkan över ämnesdisciplinära och samhälleliga gränser (utvald strategi för forskning).
Göra utbildning och forskning mer tillgänglig och inkluderande för fler genom flexibilitet, kommunikation och digitalisering för såväl studenter som medarbetare (strategi för Effektmål 1).
Kraftsamla verksamheten mot två kompletta akademiska miljöer, Arbetsintegrerat lärande och produktionsteknik, där vi integrerar samverkan, forskning och utbildning på alla nivåer. Göra internationella perspektiv och samarbeten till en del av vår vardag (strategier för Effektmål 3).
Utifrån dessa utvalda mål och strategier finns ett effektmål för Forskning:
Effektmål: Underlätta kontakt mellan högskolans forskare och andra forskare och med olika samhällsaktörer, för att bidra till samverkan och ökad samhällsnytta.
Kommentar: Effektmålet har två perspektiv. Det ena perspektivet utgår från den individuella forskaren. Webben ska bidra till att presentera högskolans forskare på ett tillgängligt och inkluderande sätt, så att forskare kan etablera kontakt och samarbete med andra forskare.
Det andra perspektivet handlar om att synliga högskolans forskningsområden på ett tillgängligt och inkluderade sätt, och visa på den samhällsnytta som forskningen bidrar med.
Effektmålet för Forskning följs upp genom kvantitativa och kvalitativa metoder.
- Alla forskare ska ha en forskningspresentation; presentation av forskningsområde, publikationer och medverkan i förekommande forskningsprojekt
- Det ska vara lätt att hitta och ta en kontakt med högskolans forskare
- Webben ska bidra till att lyfta fram högskolans forskning på ett tillgängligt och begripligt sätt. Webbsidor om de två kompletta akademiska miljöerna är prioriterade.
Effektmål för Samverkan och Arbetsintegrerat lärande
Effektmålet utgår från högskolans mål, visioner, strategier, ÖVP och AVP.
Effektmål: Underlätta samverkan mellan högskolan och det omgivande samhället. Det ska vara enkelt att hitta och ta en kontakt med högskolan.
Webborganisation expand_more
En tydlig och funktionell webborganisation är en grundförutsättning för en användbar, tillgänglig och sökbar webbplats.
Målsättningar för webborganisationen
- Undvika organisationsperspektiv och i stället utgå från målgruppernas behov
- Säkerställa ett bättre samarbete inom organisationen
- Få en mer levande dynamisk webbplats med bättre kvalitet
- Arbeta utifrån fokus på användning, ämne och målgrupp. Våra tre ledord användbarhet, sökbarhet och tillgänglighet.
- Ta fram tydligare roller, med tilldelat ansvar och mandat
- Öka kompetensen bland publicerarna
Organisationens utformning syftar till att:
- En tydlig fördelning mellan strategiskt arbete och dagligt operativt arbete.
- Arbetsuppgifter och befogenheter ska vara tydliga för alla roller, mandatet ska vara tydligt
- Alla som benämns webbredaktörer eller publicerare ska ha denna roll beskriven i sin arbetsbeskrivning eller motsvarande, samt tid avsatt för detta.
- Antalet publicerare ska minska och professionalismen öka: färre personer ska arbeta med webben på en större del av sin arbetstid
- Skapa samsyn och samarbete kring webb och kommunikation samt att få en bred förankring i hela organisationen för webbarbetet, dess möjligheter och utveckling.
Ansvar och roller
Webbredaktörerna är ansvariga för en större del av webben. Redaktörerna är organisatoriskt knutna till Avdelningen för Kommunikation och Internationella relationer eller till högskolebiblioteket.
Publiceraren ansvarar för en tydligt begränsad del av webben, och står där som sidansvarig. Ett syfte med att ha publicerare är att skapa samsyn och samarbete kring webb och kommunikation samt att få en bred förankring i hela organisationen för webbarbetet, dess möjligheter och utveckling.
Publicerare kan vara medarbetare på institutioner och/eller förvaltning. Publicerare ansvarar för att ta fram den information som behövs och ansvarar för att informationen är korrekt, uppdaterad och relevant för målgruppen.
Publiceraren tar vid behov hjälp av webbredaktörer kring frågor som till exempel webbstruktur, grafik, bilder, och hjälp med att "förädla" textmaterial. Publiceraren avgör vad som behöver finnas översatt till engelska.
Klicka här för mer detaljerad information kring webborganisationen och aktuell lista på redaktörer.